?

Ons reisverslag van een supertrip naar "The city that never sleeps"

Helaas is onze trip weer verleden tijd. Van 22 januari tot en met 27 januari 2010 zijn we in New York geweest. Het verslag van wat we allemaal hebben gedaan kun je hier nalezen

zondag 31 januari 2010

New York; de nabeschouwing

Het lijkt wel een wedstrijd....  Een nabeschouwing. Soms voelde het wel of we aan het trainen waren voor de Nijmeegse Vierdaagse, zoveel hebben we gelopen. Maar ik had het nog beloofd, een eindconclusie over onze trip naar New York

  • De vluchten zijn goed bevallen, zowel met Continental als Lufthansa. Groot voordeel was natuurlijk dat het vliegtuig terug maar voor minder dan helft was gevuld.
  • Via Brussel vond ik goed te doen (hoewel Schiphol nog steeds de voorkeur geniet, maar dit puur omdat dit 15 minuutjes rijden is van ons huis).
  • Dusseldorf terug ging ook goed. Groot nadeel vond ik wel dat je zolang moest wachten tussen de landing en het vertrek met de trein richting Amsterdam. We landden om 6 uur en om 9.13 uur vertrok de trein, dus we hebben al met al toch wel ruim anderhalf uur moeten wachten op het Bahnhof Dusseldorf.  Maar goed dit was onderdeel van de superprijs van dit ticket. Met de kinderen zal ik dit niet doen.
  • New York in januari is ons ontzettend meegevallen. Maar moet gezegd worden dat wij supermazzel hebben gehad met het weer. Als het min 15 gevoelstemperatuur is, zal je toch iets minder kunnen ondernemen. Je zult wat meer moeten opwarmen. Ook lijkt het me qua omgeving iets leuker als de bomen en struiken in ieder geval groen zijn.
  • Het voordeel van in januari naar NY gaan is het feit dat het ontzettend rustig is overal. Als je soms de rijen ziet (zoals bij het Empire State Building, Top of the Rock en de boot naar Statue of Liberty) dan krijg je het toch wel even benauwd. Het kan betekenen dat je ergens toch al snel anderhalf uur staat te wachten. Wij konden echt zo overal doorheen wandelen.
  • Lopen doe je ontzettend veel in New York maar de afstanden vielen ons toch nog wel mee. Van ons hotel (54th street)  naar bv Times Square is ongeveer 10 a 15 minuten lopen. 
  • Een metrokaart voor een aantal dagen is ook erg handig. Je stapt toch al snel de metro in als je een wat grotere afstand moet overbruggen. De 7 dagen kaart kost $25.  Van een taxi hebben geen gebruik gemaakt in de stad zelf (behalve om naar het vliegveld te gaan). In de metro zelf hebben we ons geen moment onveilig gevoeld. Er zaten nooit "ongure" types in de metro maar gewoon mensen zo als jij en ik.  Ik weet niet hoe dit 's avonds laat is, want dat hebben wij nooit gered.
  • Ontbijten, lunchen en dineren kun je geweldig in New York. Overal zijn diverse restaurantjes voor ieder wat wils. Italiaans, Chinees, Steakhouses noem maar op, het is er.  Wij hebben 2 keer ontbeten in Europacafe, dit is een keten die (in ieder geval) in New York vaker voorkomt.  Het eten is ook gezonder als in andere delen in de USA (bv Florida). Gezondere broodjes, veel bruine met nootjes en pitjes ed. Vaak ook bakjes met yoghurt met muesli en fruit. Erg gezond dus en voedzaam.
  • Je bent vroeg wakker, dus je kunt al vroeg op pad. Kijk wel wat er op dat tijdstip aan excursies of bezichtingen al open zijn. Bijvoorbeeld de meeste winkels gaan om 10.00 uur open. Als je dan om half 8 al richting Macy's loopt zul je jezelf moeten vermaken.
  • We hadden een lijstje gemaakt van alle highlights die we absoluut wilden zien. Daarvan hebben we ook gekeken welke bij elkaar zitten zodat je optimaal van onze tijd hadden.
  • één hoogtepunt is moeilijk te noemen. Maar persoonlijk vond ik het bezoek aan Ellis Island en Statue of Liberty erg indrukwekkend. Maar ook bovenop het Empire State Building vond ik heel bijzonder. Ook Times Square kwam erg gezellig over, vooral met die tafeltjes en stoeltjes. Nu is het in de winter niet echt handig om daar gezellig te zitten met een koffie of frisje. Maar dit lijkt me in de warmere maanden erg gezellig.
  • Het shoppen moeten we natuurlijk ook nog behandelen. Tja dat is me toch niet helemaal meegevallen. Ik had het idee dat de  mode in NY toch iets meer met de Europese mode op één lijn lag.
  • Wel voor vrijetijdskleding, dus spijkerbroeken en basistshirts kun je leuk slagen. Wel leuk vond ik Century 21 maar dan met name met parfum en zonnebrillen. Ik ben daar erg leuk geslaagd voor superprijzen (lees  $ 16 voor designerbrillen zoals Guess, Tommy Hilfiger en Kenneth Cole). Maar voor de mode in Century 21 hoef je het niet te doen. Het is een soort Wibra maar dan in de uitverkoop :).
  • Voor UGGs hebben we ook nog ons best moeten doen. Ik had begrepen dat je ook in andere winkels nog wel eens Uggs kon vinden. De modellen die wij voor ogen hadden waren echter alleen te vinden in de official Uggs Store op Colombus Avenue.

Ik zal zeker nog wel wat feitjes vergeten zijn, maar ja het was ook zo indrukwekkend dat je niet alles kan vermelden. Wel is New York voor herhaling vatbaar en gaan we er zeker nog een keer naar toe, ik wil ook zeker de kids de belangrijke punten van new York laten zien. De dingen die je allemaal zo vaak op TV ziet, nu een keer "live" te mogen meemaken vond ik heel bijzonder.

Wel vond ik 4 volle dagen wel voldoende (maar je stelt je er ook op in denk ik).  Het shoppen zal ik de volgende keer toch minder doen denk ik !?!?!?!  dat blijven we toch maar in Nederland doen, in ieder geval voor mezelf.

 

Kortom New York is een geweldige stad met altijd geluid om je heen en hoge gebouwen (hier wen je trouwens snel aan hoor).  Een stad waar je je ogen uitkijkt. Absoluut een  MUST DO!!

Maar goed, we gaan ons nu maar voorbereiden voor onze volgende reis naar Florida. Ook daar houden we een weblog van bij. Hier kun je ons volgen:

De Steijntjes in florida, mei 2010

1 reacties:

Teleton zei

Lekker informatief overzichtje. Handig voor de nieuwelingen, maar ook voor die lezers die er zelf al eens waren.

Voor wat betreft het weer: jullie hebben inderdaad geboft. Toen wij er eens begin januari waren, hebben we lange onderbroeken gekocht (doen we nooit meer weg...;-) )en konden we aansluitend een week opwarmen in Florida.... Maar ondanks de kou hebben we toen genoten!